شاخص و ویژگی های استارتاپ های متعالی

ویژگی های استارتاپ های متعالی چیست؟

استارت‌ آپ در اصل شرکت توپایی است که پیرامون تکنولوژی شکل گرفته و پتانسل رشد بالایی دارد. به شرکت‌های نوپایی گفته می‌شود که با یک ایده‌ ی ساده و اولیه شروع می‌ کنند و به سرعت رشد می‌یابند و به درآمد می‌رسند. استارتاپها نهاده های اجتماعی انسانی هستند که در صدد رفع نیازی از جامعه هستند. شروع کار یک استارتاپ با انبوهی از ابهامات همراه است ولی به مرور ابهام زدائی شده و در صورت موفقیت به رشد سریع بسیار بالایی میرسند.

 ویژگی های استارتاپ های متعالی:

حل یک مساله:

قطعا یک استارتاپ برمبنای ایده ای شکل میگیرد که آن ایده پاسخ یک مساله است. مساله مورد نظر یک استارتاپ میتواند مساله کل جامعه و یا بخش مشخصی از آن باشد. همچنین مساله مذکور باید یک دغدغه اصلی و با اولویت بالایی برای جامعه باشد که جامعه مشتری آن شود.

جستجوگری:

هر استارتاپی همواره درحال جستجو برای رفع مشکلات جامعه از یک سو و برنامه ریزی جهت گسترش نفوذ خود در جامعه میباشد. این جستجو هیچگاه از یک استارتاپ جدا نشده و عامل تضمین بقاء و پایداری استارتاپها میباشد.

عدم قطعیت از ویژگی های استارتاپ های متعالی:

بهیچ عنوان نمیتوان بطور تضمین شده آینده یک استارتاپ را حدس زد. در واقع استارتاپها در حین پیش رفتن به خلق مسیر رشد و توسعه خود را ترسیم میکنند.

مدل کسب و کار:

در شکل گیری هر استارتاپی یک نکته بسیار مهم باید روشن باشد. مردم به چه خاطر و در ازاء چه چیزی به صاحبان استارتاپ پول میدهند؟ پاسخ این سوال همان مدل کسب و کاری است که یک استارتاپ دنبال میکند.

تکرارپذیری مدل کسب و کار:

مدل کسب و کار اگر تکرارپذیر نباشد قطعا استارتاپ دارای عمر کوتاهی خواهد بود. لذا تکرارپذیری مدل کسب و کار یک ویژگی جدائی ناپذیر برای استارتاپ محسوب میشود.

مقیاس پذیری در ویژگی های استارتاپ های متعالی:

مدل کسب و کار باید بتواند به توسعه استارتاپ منجر شود. عناصر تشکیل دهنده استارتاپ از قبیل مالی، منابع انسانی، دانش و …. باید دارای فضای رشد منطقی تعریف شده باشند. بمانند یک بچه که برای رشد خود نیازمند یک محیط مناسبی است هر استارتاپی باید بگونه ای مسیر زندگی خود را طی نماید که همواره عناصر تشکیل دهنده آن رشد یابند و کاملتر شوند.

بسیاری از استارتاپها در مقیاسهای جهانی کسب و کار خود را توسعه داده اند. در ایران نیز استارتاپهای زیادی مشغول به کار هستند که بزرگترینها آنها شامل دیجی کالا، اسنپ، بازار و امثالهم میباشند. معمولا استارتاپهای بزرگ ایرانی کپی برداری از استارتاپهای بزرگ در سایر جوامع میباشند.

شاخصهای تعالی در یک استارتاپ

تعالی در استارتاپها در قالب رخدادهایی تعریف میشود که بخاطر تعاملات مشتریان با آن استارتاپ بوقوع می پیوندد. این امر را بواسطه شاخصهایی میتوان درک کرد. این شاخصها شامل موارد زیر میباشند:

ارتقاء اخلاق در جامعه:

برخی از استارتاپها هستند که بخاطر وجودشان بسیاری از مناسبات غیراخلاقی و آسیبهای فردی و اجتماعی ناشی از آن مناسبات از دامن جامعه رخت برمی بندد. بعنوان مثال در بسیاری از موارد رشوه گرفتن از ارباب رجوع امری شایع در سازمانهای دولتی شده است. اگر استارتاپی بوجود بیاید و حمایت شود که بتواند بسیاری از اینگونه مناسبات را حذف نماید یقینا منجر به ارتقاء اخلاق در جامعه منجر خواهد شد.

ارتقاء دانش جامعه:

وقتی محصولی از یک کسب و کار مورد مصرف مشتری قرار گیرد و بازاء مصرف آن محصول بر دانش مشتری اضافه شود یقینا یک رخداد متعالی در داد و ستد آن کسب و کار رخ داده است. بسیاری از استارتاپها هستند که حیات آنها در گرو چنین رخ دادهایی میباشد. یقینا این استارتاپها کلیدهای محرک توسعه اقتصاد و فرهنگ جامعه میباشند.

ارتقاء سلامت جامعه:

یکی از حوزه های بسیار پرهزینه برای مردم در جوامع مختلف حوزه سلامت و بهداشت و درمان میباشد. بخش زیادی از سلامت جامعه در گرو آگاهی آن میباشد و آگاهی نیز وابسته به آموزش است. یکی از کارکردهای نوین فناوری اطلاعات کاهش هزینه های آموزش است. استارتاپهایی که در حوزه سلامت به ارتقاء آگاهی جامعه می پردازند یقینا منجر به توسعه سلامت جامعه میشوند.

ارتقاء رفاه جامعه:

ایده آل عموم انسانها اینست که کالاها و خدمات را ارزانتر و با کیفیت تر بدست آورند. اگر شاخص های رفاه در جامعه را بررسی کنیم بوضوح برایند همه آنها به این ایده آل برای افراد جامعه منجر خواهد شد. لذا اگر استارتاپی در مسیر تحقق این ایده آل گام بردارد یقینا جامعه را بسمت رفاه که خود یک شاخص تعالی است پیش برده است.

ارتقاء امنیت جامعه:

مقوله امنیت دارای ابعاد گوناگونی در یک جامعه میباشد. بعد فرهنگی، بعد اجتماعی، بعد نظامی، بعد سلامت، بعد اقتصادی و اشتغال از ابعاد امنیت برای یک فرد در هر جامعه ای میباشند. اگر استارتاپی بتواند منجر به امنیت برای فردی در جامعه در یکی از ابعاد فوق شود یقینا به تعالی جامعه کمک نموده است. همواره رخدادهای متعالی در جامعه بر بستر امنیت سوار میشوند.

استارتاپ های متعالی

شاخصهای فوق بطور پراکنده در استارتاپهای گوناگون وجود دارند. اما استارتاپهایی که حجم قابل توجهی از شاخصهای فوق را درخود داشته باشند بسیار نادر هستند. مثلا در کشور ما استارتاپ اسنپ منجر به افزایش رفاه جامعه میشود و از جنبه اشتغال زایی تا حدی به بهبود وضعیت اشتغال در جامعه منجر میشود ولیکن به ارتقاء دانش جامعه چندان کمکی نمیکند. همچنین امنیت اقتصادی جامعه را در استارتاپهایی مانند دیجی کالا میتوان دنبال نمود بشرط آنکه مدیریت آنها بدنبال افزایش امنیت اقتصادی و رفاه مردم باشد.

بدون شک وجود شاخصهای تعالی بیشتر در یک استارتاپ منجر به انعطاف بیشتر آن و قابلیت ایجاد ساختارهای کسب و کار متنوع استارتاپی بوسیله آن میشود. مثلا یک سامانه خدماتی با ابزارهای آموزشی خود میتواند یک رویکرد فروشگاهی نیز پیدا کند و مثالهایی از این قبیل. لذا کلیه استارتاپها باید بدنبال افزایش بروز شاخصهای تعالی خود باشند. این امر از جنبه مدیریتی در استارتاپها بسیار مهم و ارزشمند است.

خدمات ما

آنچه شرکت سپند برای کلیه استارتاپها انجام میدهیم سنجش میزان تعالی آنها و ارائه ایده های کاربردی جهت افزایش سطح تعالی آنهاست. این امر نیاز اساسی بسیاری از استارتاپهای جامعه ایران است که باید بدان رویکردی دقیق و جدی وجود داشته باشد. بسیاری از استارتاپهای بزرگ ایرانی نیز یافت میشوند که پارامترهای تعالی آنها ضعیف است. این امر بعلت نبود مشاوره قوی و همچنین کپی برداری عمده این استارتاپها از معادلهای آنها در دیگر نقاط جهان است.

امیدواریم با ارائه این خدمت به استارتاپهای کشور بتوانیم تا سطح مقبولی به توسعه کشور نقش خود را ایفا نماییم.